praca tymczasowa

Jestem PRACOWNIKIEM

Szukam pracy






Zarejestruj cv
Edytuj swoje cv

Jestem PRACODAWCĄ

zaloguj się

Login

Hasło

Zapomniałem hasła

Zarejestruj firmę!
Kontakt z konsultantem
Strona główna » Przewodnik » Wywiad rekrutacyjny

Rozmowa kwalifikacyjna - najważniejsza część postępowania rekrutacyjnego

Niewielu ludzi, jeżeli w ogóle jakichkolwiek, zatrudnia się bez rozmowy kwalifikacyjnej (interview). Jest to najpowszechniej stosowana metoda sprawdzania kandydatów do pracy. Nie tylko najczęściej się ją stosuje, lecz także przywiązuje się do niej ogromną wagę tzn., że jej wynik zazwyczaj wywiera nieproporcjonalnie duży wpływ na to, kogo się zatrudni, a kogo nie. Warto więc starannie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Jak można przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
  • zdobądź jak najwięcej informacji o stanowisku, o które się ubiegasz i pomyśl, w jaki sposób Twoje dotychczasowe doświadczenia zawodowe i przeszkolenie kwalifikują Cię do jego uzyskania,
  • zdobądź niezbędne informacje o firmie (wyszukaj je np. w Internecie). W ten sposób wykażesz zainteresowanie zakresem działalności firmy, które jest bardzo dobrze widziane przez pracodawcę,
  • weź ze sobą niezbędne dokumenty,
  • bądź punktualny nie przyjedź za wcześnie: dopuszczalny czas wcześniejszego przyjścia to 5 minut. Nie spóźnij się!

 

Jak Cię widzą tak Cię piszą!

Pierwsze wrażenie jest bardzo istotne w związku z czym warto zadbać o swój wygląd. Badania naukowe pokazują, że ludzie spotykając się po raz pierwszy w 90% przypadków już po kilku sekundach wytwarzają ocenę drugiej osoby. Ta ocena oparta jest przede wszystkim na wyglądzie na który składa się: mowa ciała, zachowanie, charakterystyczne cechy zewnętrzne a także sposób ubierania się. Ubiór podczas rozmowy o pracę powinien być zarówno skromny jak i elegancki. Dominujące kolory konserwatywne (czarny, granat, szary, brąz), skromna biżuteria i fryzura.

Kulturę osobistą kandydata widać już przy pierwszym bezpośrednim kontakcie. Należy wyraźnie przedstawić się i przywitać. Rękę jako pierwsza powinna wyciągnąć osoba prowadząca rozmowę. Kandydat powinien usiąść w miejscu wyznaczonym przez gospodarza. Podczas rozmowy warto akcentować swe skupienie, zainteresowanie rozmową, podawanymi informacjami. Delikatny uśmiech, utrzymywanie nienatarczywego kontaktu wzrokowego to zabiegi, które świadczą o umiejętności nawiązywania kontaktu.

Sposób wypowiadania się odgrywa niezwykle ważną rolę. Istotna jest logika i konstrukcja wypowiedzi, poprawność gramatyczna, zasób słownictwa. Nie należy, przerywać rozmówcy, przesadnie gestykulować, bawić się długopisem, stukać nerwowo palcami o blat stołu itp. Z takiego zachowania pracodawca czerpie informację o małej umiejętności radzenia sobie ze stresem, umiejętności zachowania się w nowej sytuacji i różnego rodzaju nawykach.

 

Cel rozmowy kwalifikacyjnej:
  • przekazanie kandydatowi informacji o firmie o stanowisku na które aplikował;
  • uzyskanie od kandydata określonych informacji, uszczegółowienie danych z CV, listu motywacyjnego (uzyskanie bardziej wyczerpujących informacji o przebiegu zatrudnienia, powodach zmiany pracy, zakresie wykonywanych obowiązków, etc.);
  • sprawdzenie kryteriów selekcji (próba możliwie pełnego określenia wiedzy, umiejętności, predyspozycji oraz doświadczenia zawodowego kandydatów;

 

Najczęściej zadawane pytania

Każda rozmowa składa się z kilku logicznie uporządkowanych, następujących po sobie etapów. Podczas owych faz pracodawcy stosują odrębne pytania i kryteria oceny. Oczywiście, zasadniczy wpływ na scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej ma sam charakter stanowiska, o które ubiegają się kandydaci. Do 4 etapów rozmowy kwalifikacyjnej najczęściej stosuje się pytania:

1. O wykształcenie:

a) Czym się kierował Pan/Pani wybierając szkołę/kierunek studiów?

b) Które zajęcia lubił Pan/Pani najbardziej i dlaczego?

c) Gdyby wybierał(a) Pan/Pani kierunek/zawód czy byłby to ten sam?

2. Dotyczące własnej osoby:

a) Jakie są Pana/Pani mocne i słabe strony?

b) Jak radzi sobie Pan/Pani ze stresem w pracy. Proszę opowiedzieć o takim doświadczeniu?

c) Dlaczego uważa Pan/Pani, że jest odpowiednim kandydatem na to stanowisko?

3. O przebieg kariery zawodowej:

a) Jak wyglądała Pana/Pani dotychczasowa kariera zawodowa?

b) Jaki był zakres obowiązków na ostatnio zajmowanym stanowisku?

c) Co uważa Pan/Pani za swój zawodowy sukces/ porażkę?

d) Czy preferuje Pan/Pani pracę samodzielną czy w grupie?

4. O wybór danej oferty:

a) Dlaczego zainteresowała Pana/Panią nasza oferta pracy?

b) Jakie oczekiwania wiąże Pan/Pani z podjęciem pracy w naszej firmie?

c) Czego nie chciałby(łaby) Pan/Pani u nas doświadczyć?

d) Jakiego wynagrodzenia oczekuje Pan/Pani na tym stanowisku?

 

Należy pamiętać, że nawet jeśli nie wystąpią w/w pytania, za listą kilkudziesięciu innych pytań będą kryły się w rzeczywistości tylko cztery:

1. Dlaczego kandydat tutaj przyszedł?

2. Co może dla nas zrobić ?

3. Jakiego rodzaju osobą jest?

4. Czy możemy sobie pozwolić na tego kandydata?

 

O co pyta kandydat?

Uważa się, że dobry kandydat powinien mieć przygotowanych kilka pytań dotyczących firmy, stanowiska o które się ubiega. Można mieć je zanotowane i w odpowiednim momencie sięgnąć do swoich notatek. Kandydat, który pytań nie zadaje pozostaje w pamięci rekrutera jako osoba nie zainteresowana proponowaną posadą.

Na pierwszej rozmowie pytania jakie stawia kandydat powinny dotyczyć np.:

  • doprecyzowania opisu stanowiska, zakresu bowiązków
  • czy jest to nowe stanowisko, czy ktoś wcześniej już na nim pracował;
  • kto będzie przełożonym;
  • jaka jest szansa rozwoju, w jaki sposób;
  • kiedy można spodziewać się odpowiedzi.

Ważne, aby pytania miały sens i nie były chaotyczne.

Nie należy pytać: o coś, co już zostało omówione, o wynagrodzenie.

 

By dobrze wypaść, można przyjąć następujące zasady:

Należy być przede wszystkim optymistą i nie ustawać w zdobywaniu informacji o potencjalnych pracodawcach. Działać w sposób zaplanowany, przemyślany, a ewentualnych niepowodzeń nie traktować jako porażki. Wyciągać konstruktywne wnioski, dzięki którym można ulepszyć przebieg następnej rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowy kwalifikacyjne nie należą do łatwych. Warto pamiętać jednak, że „trening czyni mistrza” i kolejna rozmowa kwalifikacyjna może jedynie wzbogacić doświadczenia i poszerzyć wiedzę ponieważ daje możliwość przedstawienia swoich poglądów, pomysłów. argumentów, idei w nowej, nieznanej sytuacji.

Opracowała: Magdalena Pilecka